Welkom in het

SO

Het onderwijs binnen het SO is ontwikkelingsgericht en betekenisvol. We sluiten aan bij de mogelijkheden van het kind, bieden structuur en veiligheid en houden daarbij oog voor de unieke behoeften van iedere leerling. Binnen deze kaders streven we naar onderwijs dat eigentijds is, gericht op groei en met extra aandacht voor de basisvaardigheden. We werken doelgericht, met een passend aanbod dat recht doet aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen. We stemmen ons onderwijsaanbod zorgvuldig af op de mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van leerlingen, binnen de grenzen van wat wij als school kunnen bieden.

Het onderwijs vindt plaats in kleine groepen. Dit geeft ruimte voor differentiatie en persoonlijke benadering.



Uitgangpunten van ons onderwijs


Onze uitgangspunten zijn gebaseerd op positieve, hoge maar realistische verwachtingen. We geloven in de groeikracht van ieder kind en spreken in groeitaal. Door het stimuleren van een groeimindset dagen we leerlingen uit hun talenten te ontdekken en hun mogelijkheden te ontwikkelen, ook als dit vraagt om extra inspanning of ondersteuning.

De sociaal-emotionele ontwikkeling vormt een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. We helpen leerlingen om zich te ontwikkelen tot weerbare, sociaal vaardige burgers die op respectvolle wijze omgaan met zichzelf en anderen. Hierbij besteden we expliciete aandacht aan gedragsontwikkeling, zelfregulatie en het versterken van sociale relaties.

Ook de cognitieve ontwikkeling krijgt gerichte aandacht. We sluiten zo veel mogelijk aan bij de belevingswereld van de leerlingen en stemmen het onderwijs af op hun onderwijsbehoeften en ontwikkelingsniveau. Daarbij houden we rekening met zwakker ontwikkelde executieve functies en stemmen we het aanbod af op de verwachte uitstroomrichting.


De zintuiglijke en motorische ontwikkeling wordt ondersteund in samenwerking met vak-professionals. Wij werken met een vakleerkracht gymnastiek en schakelen indien nodig Motorische Remedial Teaching (MRT) of een fysiotherapeut in, zodat leerlingen met een motorische achterstand passende ondersteuning ontvangen.

Voor veel van onze leerlingen is extra ondersteuning bij taalontwikkeling nodig. Dit betreft zowel receptieve (begrijpen) als productieve (zich uitdrukken) taalvaardigheden. In overleg met ouders schakelen we indien nodig logopedie in. De logopedist werkt gericht aan taalbegrip, woordenschat, spraak en mondmotoriek, zodat leerlingen zich beter kunnen uiten en meer grip krijgen op hun leerproces.


Tot slot besteden we aandacht aan de creatieve ontwikkeling van onze leerlingen. We creëren situaties waarin kinderen hun vindingrijkheid, expressie en fantasie kunnen inzetten. In onze benadering staat het proces centraal, niet het eindproduct. Via spel, kunst en expressie leren kinderen zichzelf en de wereld beter begrijpen en ervaren zij dat er ruimte is om te ontdekken, te beleven en te creëren.


Ik leer, ik ontdek, ik gebruik mijn talent en fantasie.
Ik doe mijn best zodat mijn dromen dichterbij komen.

Zie verder schoolgids GKC 'de Stuwe' afdeling SBO en SO