
SBO
Het onderwijs binnen de afdeling SBO is ontwikkelingsgericht en betekenisvol. We sluiten aan bij de mogelijkheden van het kind, bieden we structuur en veiligheid en houden daarbij oog voor de unieke behoeften van iedere leerling. Binnen deze kaders streven we naar onderwijs dat eigentijds is, gericht op groei en met extra aandacht voor de basisvaardigheden. We werken doelgericht, met een passend aanbod dat recht doet aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen.
We stemmen ons onderwijsaanbod zorgvuldig af op de mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van leerlingen, binnen de grenzen van wat wij als school kunnen bieden.
Uitgangspunten van ons onderwijs
Onze uitgangspunten zijn gebaseerd op positieve, hoge maar realistische verwachtingen. We geloven in de groeikracht van ieder kind en spreken in groeitaal. Door het stimuleren van een groeimindset dagen we leerlingen uit hun talenten te ontdekken en hun mogelijkheden te ontwikkelen, ook als dit vraagt om extra inspanning of ondersteuning.
De sociaal-emotionele ontwikkeling vormt een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. We helpen leerlingen om zich te ontwikkelen tot weerbare, sociaal vaardige burgers die op respectvolle wijze omgaan met zichzelf en anderen. Hierbij besteden we expliciete aandacht aan gedragsontwikkeling, zelfregulatie en het versterken van sociale relaties.
Ook de cognitieve, zintuigelijke en motorische ontwikkeling krijgt gerichte aandacht. Voor veel van onze leerlingen is extra ondersteuning bij taalontwikkeling nodig. Dit betreft zowel receptieve (begrijpen) als productieve (zich uitdrukken) taalvaardigheden. In overleg met ouders schakelen we indien nodig logopedie in. De logopedist werkt gericht aan taalbegrip, woordenschat, spraak en mondmotoriek, zodat leerlingen zich beter kunnen uiten en meer grip krijgen op hun leerproces.
Ik leer, ik ontdek, ik gebruik mijn talent en fantasie.
Ik doe mijn best zodat mijn dromen dichterbij komen.
Visie op lesgeven
We hebben een visie op lesgeven en besteden veel tijd en aandacht aan de basisvaardigheden taal, lezen, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Hierbij maken we gebruik van methoden. Deze methoden en methodieken zijn te vinden in onze schoolgids (afdeling SBO en SO).
De goede les
Bij het geven van een goede les letten we op:
- lesklimaat: de sfeer in de klas. Leerlingen moeten zich veilig voelen om goed te kunnen leren,
- klassenmanagement: hoe de les is georganiseerd. Regels en routines zorgen voor rust en duidelijke verwachtingen,
- instructie: de uitleg van de leerkracht. De leerkracht helpt de leerling stap voor stap,
- afstemming: we houden rekening met de verschillen tussen leerlingen. Iedereen moet mee kunnen doen,
- zelf leren sturen: we leren leerlingen hoe ze zelf kunnen nadenken over hun leerproces: wat gaat goed en wat kan beter.
We gebruiken op school allemaal dezelfde manier van lesgeven, namelijk het Expliciet Directe Instructiemodel 2.0 (EDI 2.0).
Opbouw van de les:
- we vertellen wat we gaan leren (lesdoel),
- we kijken terug op wat we al weten,
- we leggen iets nieuws uit en geven voorbeelden,
- we oefenen samen,
- leerlingen oefenen zelfstandig,
- we herhalen de lesstof.
Door de EDI-aanpak weten onze leerlingen wat ze kunnen verwachten. We gebruiken tijdens onze lessen coöperatieve werkvormen (leerlingen werken samen en leren van elkaar).
.
