
GKC de Stuwe
Algemeen
Op deze pagina vind je de algemene informatie over ons GKC en de downloads van onze schooldocumenten die voor een schooljaar belangrijk zijn.
Ook vertellen we op deze pagina uit welke twee scholen GKC "de Stuwe" bestaat.
Gespecialiseerd Kind Centrum (GKC) 'de Stuwe'
GKC 'de Stuwe' bestaat uit - voorheen - (V)SO de Meentschool en SBO Delta. Ons GKC wordt door leerlingen, ouders/verzorgers en medewerkers gezien als één school. Als openbare school staan wij open voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of levensovertuiging.
Ons GKC zit in een gebouw dat we delen met drie andere instellingen. Dit gebouw heet OZC ‘de Stuwe’. In ons gebouw hebben we een eigen gymzaal. De drie andere organisaties zijn:
- Een SO-school (voorheen RENN4), genaamd ‘de Bladergroenschool’,
- Een expertisecentrum van COSIS, ‘de Waterlelie’,
- Accare, een organisatie voor hulp aan kinderen en gezinnen met psychische problemen.
De scholen en instellingen werken op deze locatie met elkaar samen.
Een paar jaar geleden kregen SBO Delta en SO de Meentschool toestemming van het ministerie van Onderwijs (OC&W) om mee te doen aan een experimenteerregeling. Daardoor mogen we SBO en SO leerlingen in één groep plaatsen. Omdat we de afdelingen mogen combineren, kunnen we leerlingen indelen op basis van wat zij nodig hebben. We werken vanuit het Landelijk doelgroepen model (LDM) en kijken dan naar:
- Hun ontwikkelingsperspectief (OPP)
- Leeftijd
- Niveau
- Sociale en emotionele ontwikkeling
- Praktische vaardigheden
Onze school staat voor een veilige, voorspelbare en inclusieve leeromgeving, waarin elk kind zich kan ontwikkelen. We hanteren een pedagogische en didactische aanpak die gericht is op duidelijkheid, betrokkenheid, veiligheid en ontwikkeling. Dit vormt de basis voor ons handelen en voor de samenwerking met leerlingen, ouders/verzorgers en collega’s.
Onze missie is helder en richtinggevend voor alles wat we doen:
"Ik zie jou, ik sta naast jou en samen maken wij het verschil"
Deze missie vormt de kern van ons pedagogisch en onderwijskundig handelen. Wij erkennen elk kind in zijn of haar eigenheid en geloven dat ontwikkeling mogelijk wordt wanneer kinderen zich gezien, gesteund en serieus genomen voelen. We staan naast onze leerlingen – én hun ouders/verzorgers – en zoeken voortdurend de samenwerking op, met als doel samen een verschil te maken in het leven en leren van ieder kind.
Wij bouwen aan een leeromgeving die veilig, voorspelbaar en inclusief is. Een omgeving waarin ruimte is voor groei en waarin duidelijkheid, betrokkenheid, veiligheid en ontwikkeling de leidende principes zijn. Deze principes vormen de basis van onze pedagogische en didactische aanpak en zijn zichtbaar in de dagelijkse praktijk. Ze sturen ons handelen en geven richting aan de manier waarop wij samenwerken – met leerlingen, ouders/verzorgers, collega’s en externe partners.
Iedereen hoort erbij – ik, hij en ook jij
Ik maak er samen met anderen een fijne school van
Wij hechten grote waarde aan sociale veiligheid en een sterk groepsgevoel. We creëren met elkaar een warme en ontspannen sfeer waarin iedereen zich welkom en gezien voelt. We streven naar een gevoel van verbondenheid en inclusie.
Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)
Alle leerlingen, die ons GKC bezoeken, hebben een TLV. Een TLV wordt afgegeven door het Samenwerkingsverband PO (SWV 20.01; 4-12 jaar) of het Samenwerkingsverband VO (SWV 20.02; 12-18 jaar). Door de ontschottingsmaatregel is het binnen het SO en SBO mogelijk dat leerlingen uit zowel het SO als het SBO samen in één klas worden geplaatst. Dit geeft ons de ruimte om onderwijs te organiseren dat nog beter aansluit bij de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen.
Op ons GKC hebben we ook een afdeling VSO. Deze afdeling is voor leerlingen van 12-18 jaar.
Waar staan wij voor
De schoolomgeving
Wij willen een veilige, gestructureerde en inclusieve schoolomgeving creëren, waarin ieder kind kan groeien en zich optimaal kan ontwikkelen. Door heldere afspraken, een sterke samenwerking met ouders en een professionele houding binnen het team, zorgen we ervoor dat onze school een plek is waar iedereen zich gezien, gewaardeerd en gesteund voelt.
De medewerkers
Onze medewerkers hebben een professionele, betrokken en reflectieve houding. Dit betekent:
- samenwerken en afstemmen,
- open, transparant en op maat communiceren,
- in verbinding staan met ouders en andere betrokkenen,
- actief luisteren,
- benaderbaar zijn.
Verwachtingen
Wij verwachten van alle medewerkers binnen ons GKC dat zij:
- een professionele houding en ontwikkeling hebben,
- leergierig en reflectief zijn,
- hun expertise delen om samen sterker te worden,
- de kennis binnen het team gebruiken,
- inzichten delen over leerproblemen,
- gedragsvragen en pedagogische aanpakken bespreken,
- investeren in hun eigen ontwikkeling via scholing en intervisie,
- goede praktijkvoorbeelden met elkaar delen,
- reflecteren op hun eigen en elkaars handelen,
- feedback geven en ontvangen,
- een open leer- en werkcultuur stimuleren,
- verantwoordelijkheid nemen, oplossingsgericht denken,
- vanuit vertrouwen en eigenaarschap werken,
- relatiegericht en inclusief handelen,
- aan sterke relaties werken, gebaseerd op wederzijds respect, vertrouwen en begrip.
- een warme, open en nieuwsgierige houding aannemen,
- vanuit een groeimindset denken en handelen.
Binnen ons GKC zorgen we voor duidelijkheid en voorspelbaarheid. We zorgen voor structuur in ons dagelijks handelen. We spreken onze verwachtingen helder uit en zorgen dat afspraken voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk zijn. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. We communiceren helder, zowel mondeling als schriftelijk en vragen actief om verheldering als iets niet duidelijk is. We hanteren vaste stappen bij grensoverschrijdend gedrag en handelen consequent.
Wat kenmerkt onze leerlingen
Onze leerlingen zijn uniek en hebben extra ondersteuning nodig op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied.
Onze leerlingen:
- hebben moeite met leren,
- hebben moeite met taal en communicatie,
- zijn kwetsbaar,
- hebben moeite met veranderingen,
- kunnen onzeker zijn,
- hebben behoefte aan erkenning,
- laten gedrag zien als signaal,
- zijn gevoelig en puur,
- hebben individuele aandacht nodig.
Deze kenmerken vragen om een specifieke pedagogische en didactische aanpak. De aanpak vormt de basis van onze missie/visie, onze kernwaarden en onze visie op leren en lesgeven.
*Meer informatie kunt u lezen in de schoolgidsen van ons GKC (zie downloads).
Downloads:
Ieder schooljaar worden school specifieke documenten gemaakt. Deze documenten worden met de MR-leden van ons GKC besproken en ter goedkeuring aangeboden. Na de goedkeuring van MR worden de documenten, als download, op de website van ons GKC geplaatst (zie hieronder).
Ook zijn er SOOOG brede afspraken en protocollen. Deze zijn te vinden op de website van SOOOG (Stichting Openbaar Onderwijs Oost Groningen)
W: www.sooog.nl
Schooltijden:
Maandag | 8.30 uur – 14.45 uur |
Dinsdag | 8.30 uur – 14.45 uur |
Woensdag | 8.30 uur – 12.30 uur |
Donderdag | 8.30 uur – 14.45 uur |
Vrijdag | 8.30 uur – 14.45 uur |
Afwijkende tijd voor onderbouwleerlingen tot 6 jaar: vrijdag is geen lesdag
Afwijkende tijd voor onderbouwleerlingen tot 8 jaar: vrijdagmiddag is lesvrij
Vakanties
Start schooljaar | 25 augustus 2025 |
Herfstvakantie | 20 okt. t/m 24 okt. 2025 |
Kerstvakantie | 22 dec. 2025 t/m 2 jan. 2026 |
Voorjaarsvakantie | 23 febr. t/m 27 febr. 2026 |
Goede vrijdag (niet vrij) | 3 april 2026 |
Tweede Paasdag | 6 april 2026 |
Meivakantie | 27 april t/m 8 mei 2026 |
Hemelvaart | 14 en 15 mei 2026 |
Tweede Pinksterdag | 25 mei 2026 |
Zomervakantie | 6 juli t/m 14 aug. 2026 |
Aanspreekpunt GKC de Stuwe:
Directeur school - aanspreekpunt SO/SBO onderbouw Alie Stuut a.stuut@sooog.nl directeur alle afdelingen
Adjunct-directeur - aanspreekpunt VSO Mike Jacobs m.jacobs@sooog.nl adjunct-directeur VSO
adjunctdirecteur - aanspreekpunt SO/SBO midden- en bovenbouw Gea van Veen g.van.veen@sooog.nl adjunct-directeur SO/SBO
Scholingsdagen voor de medewerkers en lesvrije dagen voor de leerlingen:
Gedurende het schooljaar zijn er scholingen voor de medewerkers van onze school. De scholingsdagen lopen niet altijd voor alle afdelingen (SBO, SO, VSO) gelijk. De lesvrije dagen worden via Social Schools, aan het begin van het schooljaar, met u gedeeld.
